Menu
Panty / Soorten Lingerie

De geschiedenis van panty’s

Drie generaties vrouwen hebben inmiddels kousen van taille tot teen ervaren, en niet veel van hen zijn verbaasd te ontdekken dat een man de hedendaagse panty’s heeft uitgevonden. Maar hier komt de grappige wending. De uitvinder van de hedendaagse panty deed dit op persoonlijk verzoek van zijn vrouw. 

De pantykous zelf bestaat echter al meerdere eeuwen en heeft zelfs een koninklijke geschiedenis. Zoals de mode evolueert, geldt dat uiteraard ook voor de panty, kous en maillot. In de 15e en 16e eeuw werden al kousen gedragen, maar uitsluitend door Europese adellijke mannen. Vooral om praktische redenen van het tijdperk, zoals betere steun en mobiliteit tijdens het paardrijden.

De Engelse Koningin Elizabeth I was de eerste bekende vrouw die kousen droeg. In 1560 ontving ze haar eerste gebreide zijden kousen. De koningin was dol op de zachtheid en het comfort van het luxe accessoire en besloot de rest van haar leven zijden kousen te dragen. 

Omdat de kousen van deze tijd waren gemaakt van materialen zoals zijde en wol, waren ze niet elastisch of ondersteunen. Ze moesten door kousenbanden worden vastgehouden of volledig gemaakt, wat betekent dat ze op maat werden gemaakt.

Gedurende de 18e en 19e eeuw, terwijl kousen of beenmode in -een of andere- vorm door vrouwen werden gedragen voor bescheidenheid, warmte en bescherming. Jurken werden lang gehouden en kousen juist kort. Hoewel er een aantal speelse patronen in kousen waren, was de mode van deze tijd nog bescheiden en werden kousen meestal verborgen onder kleding.

Tegen de jaren 1920 namen de zoomlijnen toe, evenals de populariteit van kousen om blootliggende benen te bedekken . De typische kous van de roaring twenties komt tot net boven de knie en wordt vastgezet met een kousenband.

Jarretels (1912) zijn een extra manier om kousen vast te houden. Vroeger was het de bedoeling dat kousen onder jurken en rokken verborgen zaten, maar flappers en vrouwen van het decennium pronkten nu met hun visnet en versierde kousen. Beenmode werd omarmd als een statement van stijl en vrijheid.

Tijdens de industriële revolutie startte het chemische bedrijf Dupont de ontwikkeling naar nieuwe kunststoffen genaamd polymeren. In het productieproces ontstond daarmee de welbekende kunstof: polyester. Uiteindelijk werd pas in 1940 het eindproduct nylons aan een groot publiek gepresenteerd op de beurs van New York waaronder veel aanwezige vrouwen.

Nylon heeft vele toepassingen en het is goedkoop en op grote schaal te produceren. De nylonkousen zijn natuurlijk geheel glad en kreukvrij. Hiermee konden de zijden kousen niet concurreren. De introductie van de nylonkousen was in het eerste weekend een enorm succes er werden miljoenen exemplaren verkocht. De populariteit van de nylonkous nam tijdens de oorlogsjaren door schaarste alleen maar toe. 

In 1959 introduceerde het productiebedrijf Glen Raven Mills dan de hedendaagse panty (onderbroek en kousen in één kledingstuk). De consument van vandaag ziet de kousen meer als accessoires. In de jaren 50 was dit geheel anders. De formele kledingstijl dicteerde dat vrouwen zulke intieme en vaak ongemakkelijke kledingstukken moesten dragen: losse nylons die bevestigd werden aan jarretels. Hoe kun je anders je nylons tegenhouden?

De vrouw van de eigenaar van het Amerikaans bedrijf naaide wat ruwe kledingstukken aan elkaar, paste deze en gaf ze vervolgens aan aan haar man. Hij bracht het geknutselde idee van zijn vrouw naar het kantoor en ontwikkelde met de hulp van zijn collega’s wat ze later ‘Panti-Legs’ noemden. Hun product – ’s werelds eerste commerciële panty – lag later in de schappen van warenhuizen.

Gen jarretelgordel dragen was natuurlijk een pluspunt. De panty hielp daarmee om grip te krijgen op de opkomst van de minirok halverwege de jaren zestig. Voor de modebewuste vrouw die graag een rok wil dragen, die korter is dan nylonkousen paste een panty perfect. De echte doorbraak kwam toen diverse iconische modellen hun minirokjes aantrokken. De vraag naar panty’s explodeerde en vrouwen stroomden massaal naar de winkels voor hun eigen paar.

In de jaren zeventig en tachtig waren panty’s een hoofdbestanddeel van de kledingkast van elke tiener en vrouw. Naarmate meer vrouwen de werkplek betraden, groeide de verkoop van panty’s alleen maar. In ruil daarvoor bleven kousenfabrikanten nieuwe kleuren, texturen, maten en technologie op de markt brengen. Aan die gloriedagen kwam een ​​einde in de jaren negentig door de opkomst van broeken op de werkplek en daarmee de het dragen van sokken. De formele stijl werd dus meer casual. 

Tegenwoordig voelen vrouwen zich niet langer onder druk gezet om panty’s aan te trekken, maar het maakt een uitgaans- of werkoutfit natuurlijk helemaal compleet. De panty komt in alle denkbare maten, denier, prints en structuren.

No Comments

    Leave a Reply